Chiny są ważnym partnerem handlowym, a wiele lokalnych firm regularnie importuje właśnie stamtąd rozmaite produkty. Znak towarowy „made in China” stał się już niemalże symboliczny i pomimo tego, że kraj ten pod względem politycznym nie jest łatwym partnerem, to jednak nadal odgrywa potężną rolę w eksporcie i imporcie. Olbrzymia część tego eksportowego tortu stanowi handel przewozowy drogą morską.
Niezależnie od tego, czy jesteś importerem po raz pierwszy, czy regularnie odbierasz przesyłki z Chin, są rzeczy, o których musisz wiedzieć zanim zdecydujesz się na podjęcie takiej współpracy. Może to w wymierny sposób oszczędzić Tobie niepotrzebnego stresu i zaoszczędzić sporo środków finansowych oraz czasu.
Ten artykuł ma na celu sprecyzowanie, czym jest w istocie „drobnica morska” oraz na co zwrócić uwagę przy jej realizacji w kontaktach z Chinami.
Drobnica morska – co to jest?
LCL to akronim używany w logistyce, który jest skrótowym ujęciem angielskiego terminu „Less than Container Load”, co oznacza dosłownie – „mniej niż ładunek kontenerowy”. Schemat logistyczny LCL stosuje się wówczas, gdy towary jednego nadawcy nie wypełniają całkowicie całego kontenera. Kiedy tak się dzieje, aby zapełnić cały kontener, miejsce w kontenerze jest dzielone między kilka zamówień lub kilku spedytorów. Automatycznie taka przesyłka w trybie LCL jest zwykle tańsza, ponieważ koszt wysyłki pełnego kontenera jest również dzielony między kontrahentów. W odniesieniu do handlu morskiego ukuto polskie określenie: „drobnica morska”.
Generalnie z tym rodzajem transportu morskiego wiąże się kilka bardzo istotnych zalet dla klienta. Przede wszystkim kupujący musi zapłacić tylko za przestrzeń, którą potrzebuje, ponieważ kontener jest współdzielony z innymi przesyłkami. Ta opcja umożliwia zatem małym firmom skorzystanie z niskich kosztów żeglugi morskiej bez konieczności wykładania dużych sum finansowych na wynajęcie dużego i niewspółmiernego do skali przesyłki wolumenu.
Dla porównania, przesyłki lotnicze są naliczane według wagi brutto lub wagi objętościowej, w zależności od tego, która jest wyższa. Natomiast oceaniczny LCL pobiera opłaty za metr sześcienny, co sprawia, że jest to bardziej ekonomiczna opcja dla przesyłek, które są małe, ale jednocześnie ciężkie. Pamiętać jednak należy, że transport morski powinien być promowany zwłaszcza wtedy, gdy dłuższy czas tranzytu nie stanowi większego problemu.
Specyfika handlu morskiego z Chinami
Jeżeli chodzi o morski import z Chin trzeba jednak zwrócić uwagę na kilka specyficznych zmiennych, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji i nieporozumień.
Na przykład wielu przekonało się, że muszą płacić więcej, niż się spodziewali. Za tak kreatywnymi terminami jak „współczynnik korekty waluty” czy „dopłata handlowa” kryć się mogą niestety spore (ukryte) koszty, które często pojawiają się na ostatecznej fakturze spedycyjnej za przesyłkę importową z Chin.
Nie bez znaczenia jest również to, że rynek w Chinach staje się coraz bardziej konkurencyjny, a w związku z tym wiele firm logistycznych i konsolidatorów oferuje swoim klientom (eksporterom) dość dużą obniżkę stawek frachtu morskiego. Te stawki siłą rzeczy powracają później jako obciążenie finansowe dokonującego transakcji importera i tutaj czekać go może spora, niezbyt zresztą przyjemna niespodzianka.
Import z Chin w 2022 roku
Poprzedni „rok smoka” stał pod znakiem dużych podwyżek jeżeli chodzi o transport kontenerów z Chin. Szczęśliwie obecnie widać spore zahamowanie i nie ma już tak drastycznych wzrostów stawek. Biorąc jednak pod uwagę jednoczesny wzrost popytu na towary z Chin nie ma co liczyć na stawki znane jeszcze z 2020 roku. Tyle prognozy…
Choć Chiny są prawdziwą „fabryką świata”, warto dobrze poznać tego partnera handlowego. Wiedza o tym co zakupić, jak monitorować jakość produktów oraz ich cenę, a przede wszystkim w jaki sposób i najtańszym kosztem sprowadzić te dobra z Chin, to wiedza kluczowa. Warto polegać w tym względzie na specjalistach, którzy znają wszelkie zawiłości handlu w trybie „drobnicy morskiej” i w ich rękach pozostawiać złożoność transportu i odprawy celnej.